Les hvordan Håkon Stavik og Andreas Vangsnes trener.

Vi har tidligere omtalt Håkon Stavik og Andreas Vangsnes som unge løpstalent i Ålesund FIK. Bare på kort tid har guttene vist stor framgang, og mange lurer på hvordan treningshverdagen til de to arter seg. Guttene går inn i sitt attende år og trenes av Svein A Myhre i ÅFIK. Svein har vært generøs og sendt oss en oversikt over guttenes trening, slik den gjøres nå.

Om treningen til Håkon Stavik og Andreas Vangsnes
Jeg har vært med guttene som personlig trener i ca 1,5 år nå. De har trent noe forskjellig i denne perioden, men det er mye felles basis i bunn. Begge har hatt stor andel lav/moderat intensitet i treningen, et viktig element. På de mer intensive øktene har totalbelastningen sjelden vært så høy at øktene oppleves som hardøkter, konkurranser har i hovedsak stått for hardøktene.

Treningsukene har stort sett 2-3 hovedøkter som er intervallbasert eller at det også er en god langtur på 80-120min som også regnes som ei hovedøkt (ikke mer enn 3 hovedøkter). De trener 8-9 økter pr uke i snitt nå. Når det gjelder intensitet så har antall km løpt raskere enn sone 1 lagt på maks 15-18% andel pr uke på det meste. De rolige turene går lett men kan variere i fart.

Noen eksempler på intervaller de trener og når de blir brukt. Antall drag er slik de trener i dag, det var noe lavere i fjor.

8x1000m, p1min, laktat maks 3,5mmol Terskelintervall, brukes hele året, varianter er å løpe 4-6min drag.
20x400m, p30sek

Laktat maks 3,5mmol

Kort-terskel, tatt mer aktivt i bruk de siste månedene og brukes hele året. Løper også 600m drag med p45s.
12-16x400m, p1min Løpes i antatt kapasitetsfart for 5000m-3000m. Brukes stort sett hele året, men lite i første del av grunntreningen. Jo nærmere konkurranser, jo større fart. Kan også ha pulsstyrte pauser for å få jevnere belastning gjennom økta.

Alle øktene løpes i en forhåndsbestemt fart. Jeg måler laktatverdier får å styre terskeltreningen, mens på andre (raskere) intervaller blir farten satt ut fra kapasitet på ulike distanser. I sum gir dette god kontroll på belastning/treningseffekt, både ved oppbygging av trening gjennom året og i en mer langsiktig utviklingsplan.

Bakkeløp har blitt benyttet på ulike måter men ikke veldig mye. Dette blir det nok mer bruk av framover enn tidligere.

I konkurransesesongen på bane har vi brukt en del kombinasjonsøkter. F.eks kan dette være å løpe 6-10x400m på ca 75sek (lett), etterfulgt av 200-400m drag i 800-1500m fart. Eller å starte intervallen i 5000m fart og avslutte raskere enn 3000m fart. Dvs generelt progressivt innhold på baneøkter og sjelden særlig hardere enn «medium+» belastning. Maks 2 baneøkter på ei uke, enten 2 treninger eller konkurransehelg + 1 trening.

Det er flere grunnet til at guttene har hatt god utvikling og fått så gode resultater ila disse 1,5 årene. 1) Begge er veldig dedikerte til løpingen og vet hvor de vil.
2) De har en god/sunn balanse mellom trening og hvile, som er viktig for å få god treningseffekt.
3) Treningen er systematisk og tålmodig, bygger motoren/kapasiteten.
4) Begge har hatt god kontinuitet i treningen selv om det har vært noen utfordringer underveis.
5) Og ikke minst, det at begge har respondert veldig på treningen er en klar indikator på talent.

Leave a Reply

Notify of
avatar